onsdag 28 januari 2009

Tankar som måste ut

Go afton!
Som rubriken lyder blir detta ett inlägg med mina tankar som just för tillfället ständigt kretsar i min hjärna. Och jag måste få ut dom känner jag nu innan jag blir galen!
Första punkten på dagordningen är:

Nr.1. Dagis.... ja som mamma, tror många förstagångsföräldrar håller med?!?, känner man oro och ångest över att lämna ifrån sitt barn till dagis. Vet egentligen inte varför jag känner mig så....antar att jag är rädd för att släppa kontrollen över mitt barn efter att ha spenderat så lång tid tillsammans med henne ensam och med pappan så klart. Att helt plötsligt släppa kontrollen till ngn annan känns jobbigt, att ngn annan ska byta Tildas blöjor, att ngn annan ska mata henne, att ngn annan ska lära henne saker o ting, att en dagisfröken ska säga till mig eller Jocke att Tilda nu kan detta o detta.......att inte vi får se hennes första stapplande steg, eller hennes första teckning, eller höra hennes första riktiga ord i en mening........Ja som sagt detta är min oro som ständigt kretsar i min hjärna. Vet att det är fullt normalt att lämna sina barn på dagis och att det inte är ngt farligt eller så alls.
Men jag kan ändå inte släppa det......och hon har fått en dagisplats nu så hon börjar den 1 mars eller ja den 2a då den 1a är en söndag!
Jocke ska skola in henne och jag följer med dom dagarna jag är ledig eller jobbar kväll, Jocke ska ju vara pappa ledig hela Mars månad.

Nr.2: Bröstcancer......det är ngt som inte funnits i min värld tidigare, inte ens tänkt tanken ändå har jag dragit mig för att undersöka mina egna bröst med jämna mellanrum. Men här om dagen såg jag ett program med Oprah Winfrey där dom tog upp bröstcancer o hur det har ökat dom senaste åren osv.....så det fanns i mina tankar. Så efter att jag varit o tränat igår tog jag en välbehövlig dusch och tänkte jag skulle undersöka brösten och vad finner jag då?! Jo en knöl, stor som en 1 krona nästan.......jag stelnar till och ber min make att känna efter så jag inte bara inbillar mig. Men jo där var nånting som inte skulle vara där. Och inte har den funnits där förr....jag kan ju inte veta hur länge den funnits där eller så men den är där. Kände även idag om där fanns ngt o inte bara inbillning men där fanns en knöl. Så jag ringde vårdcentralen och fick en tid till den 9e februari........tror jag kan vänta så länge eller?!? Ja asså inget kommer ju hända på så kort tid men man vill ju veta ifall man har en tumör eller en helt vanlig fettknöl som är ofarlig! Dum som man är går man in o läser allt man kan läsa om bröstcancer o man tänker det värsta, när man egentligen inte borde tänka nåt alls förrän man kollat upp det.
Man överlever ju bröstcancer så det är väl inget farligt i sig så men tänk att man kanske kan bli av med sitt bröst, då väljer jag iaf att ta bort bägge.......men hur kvinnlig kommer man känna sig?! Jag vill ha bröst för att känna mig som en kvinna........ aja......jag får helt enkelt vänta o se vad som händer!

Nr.3: Lanzarote........ja gud vad vi längtar efter denna resa. Den 20e mars åker vi och är borta 1 vecka. Tänk 1 vecka med sol, bad o värme med allt inkluderat! Härligt......
Dock är jag spänd och nervös inför flygresan......jag är nämligen grymt flygrädd, tar alltid mig en sup eller 2 på flygplatsen innan för att lugna nerverna lite, men har inte kunnat det dom senaste gångerna vi varit utomlands då jag varit gravid. Men nu denna gången har vi ingen bebis i magen så jag kan ta mig en sup..... =) Men vad jag är rädd för är att jag ska föra över min rädsla till Tilda, omedvetet! Vill inte att hon ska få flygrädsla........det är ju inte farligt att flyga egentligen. Men men.......Gud vad jag ska njuta där nere, känns verkligen välbehövligt att få komma iväg som en familj ifrån vardagen. LÄNGTAN är stor.....

Nr.4: Utökning av familjen.... innan var jag 100% säker på att jag ville ha 2 barn, nu tvivlar jag. Vet väl inte riktigt varför jag tvivlar, kan ha med att göra Tildas lilla jobbiga period. Orkar man 2 barn? Har man tålamodet till 2, när det tryter ibland med bara 1 barn?! För inte är det lätt med barn det ska gudarna veta även om man är världens lyckligaste.......men 2? Ja jag måste få mina tankar utredda innan sommaren iaf, för då tänkte vi kanske börja jobba lite i bebisverkstaden. Å då vill jag ju vara 100% säker på min sak........

Ja det var mina tankar detta.........
Februari: Tildas 1 års kalas, Wilmas 5 års kalas, Siris dop
Mars: Jobb, dagis, inskolning, pappaledighet och Lanzarote
Må väl och ha det gott tills nästa gång mina fingrar knappar på tangenterna!
Ciao!!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Angående dagis... du är inte ensam om såna tankar.. Jag går också och grubblar MYCKET på dagis! Jag tror de är så som du säger, att de handlar om någon "kontroll grej" man har inom sig.. och framför allt att någon alldeles främmande människa ska ta hand om ens barn! ush dagiset kommer bli TUFFT!! Angående tillökning.... dom där tankarna finns hos mig, dag som natt - kan JAG ta hand om TVÅ barn, när man ibland har så tufft med ett...........

Anonym sa...

Hej.. ville bara lämna några ord från en tvåbarnsmamma =) Visst orkar man med två barn. Det är 22 månader mellan mina. Och det var klart jobbigt under en period när de var mindre. Men nu kan jag inte ens tänka mig att bara ha ett barn. Jag tror att barn behöver syskon och oftast har de så mycket glädje av varandra.
Ja, det var min åsikt iallafall.. hihi
Låter härligt med Lanzarote, alltid skönt att komma iväg lite.
Trevlig helg