onsdag 30 april 2008

Valborgsmässoafton


God morgon!...

Idag känner jag mig pigg o utvilad för en gångs skull, sessan somna 22 igår och väckte mig första gången kl. 03..2 timmar längre än vanligt, sen väckte hon mig igen kl. 07...Shit asså detta e ju rena lyxen...haha.
Hon brukar somna ca. 21,30-22 och vakna 01-01,30 nästa runda brukar va runt 03 sen 04,30 o sen 06 o sen 07,30 o då stiger vi upp.....Hon är en hungrig liten sessa men inatt fick jag minsann sova...Vet inte om d beror på att hon fick sin första dos vaccin igår, att hon blev så trött av den kanske?! Man vågar ju inte hoppas annorlunda, man har väl inte samma tur varje natt. Man får vara tacksam för dom få nätter hon sover bra....
Ja vi var ju på BVC igår o vägde sessan...hon hade bara gått upp 200 gram på 2 veckor vilket jag tycker är lite men enl. sköterskan var det helt normalt, hon följer sin lilla kurva så hon var minsann inte orolig. Hon vägde 4860 gram.

Senaste dagarna har jag varit väldans nyfiken på det hära me smakportioner o gröt till sessan, när man ska börja me d osv....har läst mig till att vissa börjar redan vid 2 månaders ålder o d kan jag väl tycka är lite väl tidigt, sen vissa börjar vid 3½ månaders ålder...rekommendationerna säger inte tidigare än 4 månader. När kan man börja då? Vad gör 2-4 veckor för skillnad på en litens mage? Kan man inte börja ge typ 1 liten tsk gröt om dagen redan nu för att se hur magen reagerar eller måste jag vänta 4 veckor??
Tog upp detta på BVC igår o fick då svaret att jag borde iaf vänta 2 veckor innan jag börjar introducera annan mat, detta då beror på bebisars olika utveckling på mag o tarm...o sen vissa bebisar är mer tåliga än andra. Så om två veckor tänker jag börja att ge henne lite gröt plus höja mig till nr 2 på ersättningen o hoppas att hon kan sova längre om nätterna.
Jag ammar ju bara Tilda på nätterna, knappt ngt alls på dagarna...ibland när hon är riktigt ledsen brukar jag ge henne tutten som tröst men annars knappt ngt alls....hon får mest ersättning typ 70-90 varje gång...hon vill inte ha mer....tydligen har hon en snabb ämnesomsättning som sin far, o jag hoppas väl lite att detta håller i sig till vuxen ålder =) dock vill jag sova på nätterna nu....3 månaders sömnbrist börjar visa sig nu....haha.
Dopet närmar sig med stormsteg, den 17 maj ska det ske och inbjudningarna är skickade sen länge o dom flesta har svarat, dock är det några stycken som valt att inte ens höra av sig så jag antar att dessa inte kommer.
Allt e nästan fixat utom maten, i helgen ska vi bege oss till Frasetti o kolla va dom tar för tårtor o kakor.
I måndags lämnade vi bort Tilda till hennes farmor för ett par timmar, jag o sambon skulle bege oss till Helsingborg för att gå på MFF´s bortamatch...förgäves....dom förlorade ju, men all ära till Henke Larsson, han var faktist grym på plan. Och Jonas Sandqvist gjorde allt va han kunde men tyvärr räckte det inte till.....så vi fick vackert åka hem med svansen mellan bena igen....
Tilda hade skött sig bra dock hade hon skrikit en del men till sist hade hon somnat i sin säng, mätt o belåten utan tutten....hon hade legat o sprallat o pratat lite me sina nallar men sen hade hon somnat...hon e så duktig vår lilla sessa...Hon har börjat somna själv nu när vi lägger henne i sin säng i vaket tillstånd. *stolt*

Ja idag e d som rubriken lyder valborgsmässoafton och vi ska bege oss upp till mammsen i Blekinge när min honey kommer hem, ska bara bli där över natten...åker hem igen imorgon eftermiddag nångång. Undrar hur denna natten ska gå, borta o allt.....vi ska barn, vagn o hund me oss i bilen...haha. Undrar hur d ska gå....men d ska nog gå bra!


Lillstintan ligger här i mitt knä nu o sover...sömntutan, precis som sin far...väcker man inte honom så kan han sova hur länge som typ....fast inte nu längre, här väcker vi familjen runt 9 tiden på helgerna, tycker minsann att han kan ta hand om sin dotter på morgonen han me nångång. Inte alltid bara jag!! =)
Är så stolt över min älskling som sköter sin papparoll alldeles utmärkt, Tilda kunde inte fått en bättre far!
Jag måste va världens lyckligaste just nu....en underbar sambo, en fin dotter, världens bästa djur, 2 fina familjer och massa vänner.....kan ju inte bli bättre! =)

Nä nu tänkte jag samla ihopa lite saker som ska me i bilen, som typ blöjor, kläder till stintan, lakan osv....vi hörs en annan dag.
Ha d gott o drick nu inte för mkt ikväll!

Ps. Hanna jag tänker på dig!

Inga kommentarer: