onsdag 16 februari 2011

God Middag

Dag 3 är nu avklarad på dagiset, inskolningen går bra tycker jag! Teo verkar tycka det är roligt men än så länge håller han sig nära mig eller Tilda...små utflykter tar han och så visar han intresse för dom andra barnen där! Lite synd är det allt att några av dom stora inte talar eller förstår ngn svenska alls, så Tilda har ju ingen direkt att prata med förutom med fröknarna! Men trots språkskillnader lyckades hon idag leka lite med en pojke som heter Johan (svensk översättning på hans riktiga namn) som är från Kina och talar bara kinesiska! Dom lekte fint med en bondgård och dess djur, tilda försökte härma ljuden på djuren med min hjälp och pojken tittade förundrat men lyckades härma och förstå ... tror jag iaf =)

Men en liten fråga! Hur kan man lämna sina barn helt själva tredje dagen på inskolningen?? Mamman hade mkt att göra hemma så som städa och tvätta och handla!! hmmm
Tycker det är oerhört viktigt att iaf vara där och närvarande på första inskolningsveckan...eller?!?
Kulturskillnader? Ja säkert, fick veta att i Kina lämnar dom bara barnen redan första dagen! Rätta mig om jag har fel......
Jag tänkte att jag visserligen skulle gå iväg för att handla som typ tar max 20 minuter men kände att nä jag väntar till nästa vecka med det typ!
Första veckan är ju oerhört viktig för dom små som börjar, att få känna trygghet och närhet av både mamma/pappa och fröknar, en tid där dom försöker finna förtroende för fröknarna samtidigt som man har tryggheten från en eller två föräldrar!
Hur resonerar ni vid inskolning?

Imorgon ska barnen vara lite längre på dagis, få vara med om lunchen så mellan klockan 9-12 är det pappa som skolar in barnen då jag ska på kurs på jobb imorgon, och på fredag likaså ska pappa skola in dom mellan 9-12 då jag ska iväg ett ärende!
Jocke är ju pappaledig med Teo from imorgon till den sista februari så det blir han som får skola in nu framöver och jag fixar en massa ärenden under min semester som typ service på bilen, bilbesiktning osv.....

Det tar tydligen på krafterna att jobba på dagis tycker Teo som däckar så fort han sätter sig i vagnen, och han sover än =)
Och imorse var det konstigt att vakna själv i sovrummet, klockan stod på 06,30 och varken barn eller make låg i sängen! :0
Gubben släckte tydligen ner nya datorn kl 02 ... haha.... Tilda sov hela natten i egen säng och Teo sov han med hela natten!
Åh gu va skönt det var, vilken känsla att få vakna upp normalt för en gångs skull....jag njöt av detta! Det var längesedan sist...Tilda kommer in till oss nästan varje natt och somnar om, Teo har vaknat nästan varje natt sen han blev sjuk i januari så ngn hel nattsömn har man inte fått på säkert en månad!
Så denna natten var välbehövlig må ni tro!

Nu ska jag titta på lite tecknat med sessan och passa på o mysa medans lillebror vilar gott!
Ha en bra dag kära blogg

4 kommentarer:

Ewa sa...

Det beror helt o hållet på barnet om man ska lämna dem själv eller inte. Vissa behöver längre tid medan andra ingen alls. Tror Leia var helt ensam från 2 el 3 inskolningsdagen.

Anonym sa...

Ska kanske tilläggas att barnen kan inte språket, känner ingen o förstår inget...och lilltjejen panikskrek i 2 timmar!
D e skillnad kanske om fröknarna nämner att d e ok, eller om d e kris nånstans men inte ok i min mening att gå hem o städa i 2 timmar o tro att allt e bra! Kan jag känna....

ludvigonora sa...

Här i byn har man ändrat inskolningsregler så nu är det bara inskolning 3 dagar. Först var jag väldigt tveksam till det men det funkar faktiskt bra. Ser de att barnen inte klarar det får man säkert ett par extra dagar. Det är nog mer vi föräldrar som är oroliga, barnen är fantastiskt anpassningsbara.

/Madde

ellenojag sa...

Oj lämnades de själv, haha vi som varit med Ellen i över en vecka varje dag! alla är vi olika!
Lillskiten har 39.3 så blir inget dagis imorrn heller, hoppas snart hon blir lite imun mot allt "skit" är säkert som du säger, att innan de kommit in i det ordentligt åker de på ALLT!
jaja hoppas hon är redo för lek på fredag!!
kramar till er där borta