fredag 19 mars 2010

Den perfekta mamman!

Här kommer lite tankar som irrar runt i huvudet på att finna en plats som passar just den tanken och funderingen!
Titeln på inlägget lyder : "Den perfekta mamman!"
Hur är den perfekta mamman?
Den som håller uppe en fasad med att allt är perfekt?
Den som erkänner för omgivningen att det är tufft stundtals och härligt stundtals?
Den som har tusen bollar i luften samtidigt med barnen, dvs den som hittar på sysselsättningar som lekparker, bio, simhallar osv?
Ja listan kan göras lång....
I slutändan tror jag nästan alla mammor har dessa tankar mer än en gång, de flesta tror nog precis som jag att den perfekta mamman ska ha städat, tvättat, diskat, maten färdig till makens hemkomst, ha barnen nöjda!
Jag tror att alla mammor är den perfekta mamman oavsett hur det ser ut i hemmen......det är bara att erkänna för sig själv att är man en hemmavarande mamma med en liten eller flera så finns inte alltid tiden till ett rent o städat hem när man får besök!
Visst ska man ha städat o fint men man kanske kan tillåta lite smuts i hörnorna ibland eller som i vårat fall, hundhår lite varstans samt sand från vagnhjulen i vardagsrummet eller var den nu än står!
I mina ögon finns ingen mall hur en mamma ska vara....mallen dom flesta har i hjärnan beror nog på sin egen uppväxt och hur omgivningen uppfattar det hela...
Vissa dagar har jag inte orken att ta tag i alla hushållssysslorna och jag är ingen sämre mamma för det...
Det värsta jag vet är dock när man får oväntat besök...det har jag aldrig gillat oavsett om jag har har barn eller inte!
För när jag vet att jag ska få besök så VILL jag ha det städat o fint....å andra sidan väljer man att komma på oannonserat besök får man tåla att det kan se ut som ett bombnedslag här hemma...
Men håll det för er själva......
Åter till ämnet...
En perfekt mamma.....det är vi allihopa så länge vi finns där för våra barn! Barnen gör oss till dom perfekta mammorna...inte allt runtomkring.
Kärleken vi ger till våra barn gör att våra barn växer till självständiga individer, inte vårt städande eller tvättande!
Ja detta är lite tankar som irrar runt i hjärnan för tillfället.....
Kom gärna med egna tankar om just detta ämne om ni vill........inget är rätt eller fel!
CIAO!

1 kommentar:

ludvigonora sa...

Ett barn

/Dorothy Law Holte


Ett barn som kritiseras lär sig att fördöma

Ett barn som får stryk lär sig att slåss

Ett barn som hånas lär sig blyghet

Ett barn som utsätts för ironi får dåligt samvete
Men ett barn som får uppmuntran lär sig förtroende

Ett barn som möts med tolerans lär sig tålamod

Ett barn som får beröm lär sig att uppskatta

Ett barn som får uppleva rent spel lär sig rättvisa

Ett barn som får känna vänskap lär sig vänlighet

Ett barn som får uppleva trygghet lär sig tilltro

Ett barn som blir omtyckt och kramat lär sig känna kärlek i världen



Jag tror att om vi föräldrar lär våra barn detta så är vi nära nog perfekta föräldrar. Tycker att denna text är underbar och läste den första gången inne på barnkliniken i Lund.
Ha en riktigt skön helg och hoppas snart ni blir av med era virus.
Kram Madde